Skillnad på shopping och handla?!

När jag hör ordet shopping tänker jag på sådant man inte behöver, ni vet, typ det 67 paret med skor, 293 klänningen osv. När jag tänker på handla så är det sådant man behöver, mat, kan väl i och för sig vara kläder, men då sådant man behöver. När jag hör högern säga att vi ska shoppa oss ur krisen, hör jag dom säga, köp allt som du inte behöver och som är skadligt får vår jord, skadligt för de som arbetar osv. Deras taktik att sänka skatten så att vi ska shoppa leksaker tillverkade av barn, kläder tillverkade av barn eller kraftigt underbetalda människor i Asien, produkter vi egentligen inte behöver tilltalar mig inte. Visst ska vi handla, men det måste väl ändå vara bättre att folk har jobb även inom det offentliga (via skattepengar) och att vi alla sedan handlar, sådant vi behöver och med hänsyn till de som arbetar, jorden och djuren. Krav, Fairtrade, Eko-turism osv. På så sätt får vi snurr samtidigt som vi alla får det bättre, inte bara ett fåtal. Vissa må skratta åt min naivitet, men tänk om det bara fanns Krav varor, Fairtrade varor osv Tänk om vi fördelade de resurser som finns mer jämlikt. Fattigdomen skulle kunna utrotas, och med den prostitution,. djurplågeri, människohandel, ja all jävelskap skulle få svårare att överleva. Det enda som krävs är empati och ett personligt val när vi väl står där och väljer.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback