Tyst hav av Isabella Lövin, chockerande läsning!

Har ni inte läst den här boken så läs den! Kapitel efter kapitel med allt mer häpnadsväckande fakta, kunde inte i min vildaste fantasi tro att det var så här illa ställt i haven. Och att det sker med bidrag från staten, eu osv. Vi tömmer haven, utrotar arter med ursäkten att det annars saknas arbetstillfällen för våra fiskare! Chockerande!

Kopierat från http://isabellalovin.com/tyst-hav/
"Mitt intresse för fiske började på allvar just när jag först läste om ålen. Det var ett pressmeddelande från Fiskeriverket som råkade passera mitt skrivbord i oktober 2003 som fick mig att läsa - och läsa igen. Till slut stod det klart för mig att jag faktiskt inte läst fel, att det stod där svart på vitt. Fiskeriverket konstaterade att inflödet av glasål från Sargassohavet hade minskat med nittionio procent på dryga tjugo år. Och nästan än mer förbluffande: Fiskeriverket ansåg det inte befogat med ett ålfiskestopp. Anledningen? Det skulle drabba svenska fiskare orättvist hårt, enligt myndigheten.
Vidtagna akuta åtgärder?
Inga."

Läs mer på bokförlaget Ordfronts hemsida.
Läs dessutom "Under ytan: en mardröm",



Tyst Hav

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback