Teenage kicks!

John Peel, radiolegenden från BBC som tragiskt gick bort förra året utmämnde The Undertones singel "Teenage kicks" till världen bästa låt! På gravstenen ville han att det skulle stå "A teenage dream so hard to beat". Fast det var inte det som det här skulle handla om. Jo det finns förstås en koppling. Idag nåddes jag av nyheten att Radio Birdman, ett fantastiskt rockband från 70-talets Australien kommer till Sticky Fingers i Göteborg den 14 sept. Bandet har återbildats och spelat in en ny platta, jag blev skitglad, nästintill extas. Vet egentligen inte varför jag går igång så på att se gamla favoritartister stå på scenen, är det en nostalgisk dröm om tonårstiden? Tja, jag vet inte, längtar inte tillbaks till finnar, fumlighet med flickor,omognad, ingenstans att vara osv. Men ändå, det är nog så att det blir en tidsresa, fan jag ser ju egentligen stilmässigt lika dan ut nu som då, kanske med lite större öron (Dom slutar ju inte växa på män!?), annars är det skinnpaj, jeans och gympadojor.  Precis som när jag såg Ramones i Lund och Clash i Göteborg. Jag kastade mig i vilket fall på telefonen, ringde pustervik och bokade biljetter, så den 14 sept på sticky fingers står jag längst fram och skrålar med i "Crying Sun", "Burn my eye ´78" mfl. Har ni inget med Birdman, kolla in samlingen "The essental 1974-1978", en fantastisk skiva. www.radio-birdman.com
Tonårskickarna gäller än idag, kanske är det dags att skriva en ny  version, "Midagekicks"?
öh förresten har ni inte "Teenage kicks", bege er genast till skivaffären och köp!
Vilken vecka det blir förresten, det var ju två band som regerade i Australien runt 1977, Radio Birdman från Sydney och The Saints från Brisbane. Chris Bailey sångaren i The Saints uppträder i Stockholm den 9 sept. Halleluja! A teenage dream....

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback